• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان

    نویسندگان

    • پریسا بخشنده 1
    • رضا نیلی پور 2
    • زهراسادات قریشی 3
    • ارسلان گلفام 4
    • شهرام مدرس خیابانی 5

    1 گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران

    2 استادگفتاردرمانی گروه گفتاردرمانی،دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی

    3 گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

    4 دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس

    5 استادیار گروه مترجمی زبان‌ انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.7036
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

گفتمان روایی یکی از شاخص‌ها و توانایی‌های اصلی ارتباط کلامی در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی بشر است. روایت، به‌عنوان توصیف یا گزارش گفتاری یا نوشتاری از رویدادهای مرتبط، مهارتی چندبعدی است که می‌تواند سطح دانش زبانی و همچنین شناختی را نشان دهد. در این پژوهش با هدف بررسی فعل مرکب در کودکان 5 تا 7 ساله سالم فارسی زبان، 889 فعل مرکب از 107 نمونه گفتار آزاد براساس نظر دبیرمقدم (1376) تحلیل شده است. 52 نمونه گفتار را پسران و 55 نمونه گفتار را دختران تولید کرده‌اند. از سوی دیگر، 48 نمونه گفتار را کودکان 5 تا 6 سال و 59 نمونه گفتار را کودکان 6 تا 7 سال تولید کرده‌اند. کل گفته‌ها 17427 واژه را شامل می‌شود. نتایج پژوهش نشان داد بسامد «افعال مرکب ترکیبی» نسبت به «افعال مرکب انضمامی» در گروه سنی 5 تا 7 سال بیشتر است. همچنین، با بالارفتن سن در کودکان فاصله بین اجزای فعل مرکب و استفاده از افعال مرکب گذرا که دارای ساختار نحوی پیچیده‌تری هستند در گروه سنی 6 سال در مقایسه با 5 سال به عنوان شاخصی از رشد توانایی های زبانی افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

  • فعل مرکب
  • گفتار آزاد
  • ساختمان فعل
  • گذرایی
  • انضمام
  • ترکیب
  • XML
  • اصل مقاله 606.14 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
احدی، ح.، نیلی‌پور، ر.، روشن، ب.، عشایری، ح. و جلالی، ش. (1393). « تصریف افعال در دوزبانه‌های دچار آسیب ویژۀ زبانی». شنوایی شناسی، دوره 23. شماره 1. 69-62.
انوری، حسن و حسن احمدی گیوی. (1379). دستور زبان فارسی. ج2. چاپ هجدهم. تهران: فاطمی.
باطنی، محمدرضا. (1381). توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی. تهران: امیرکبیر.
دبیرمقدم، محمد. (1376). «فعل مرکب در زبان فارسی». مجله زبان‌شناسی. سال دوازدهم. 23 و24: 44-18.
دریاباری، ملیحه و همکاران. (1394). « بررسی صرف زمان افعال در گفتار کودکان طبیعی فارسی زبان ۳ تا ۵ ساله». نشریه اختلالات ارتباطی گفتار و زبان، سال چهارم شماره ۱.
طاهری اسکویی و همکاران. (1395). «رشد جنبه معنایی فعل در کودک فارسی زبان: مطالعه طولی». پژوهشکده علوم شناختی، گروه زبان شناسی شناختی. تابستان 1395، دوره  17، شماره  2؛ 116-106 .
طباطبائی، علاءالدین. (1384). «فعل مرکب در زبان فارسی». نامه فرهنگستان. شماره پیاپی 26: 34-26.
طباطبائی، علاءالدین. (1395). فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی. تهران: فرهنگ معاصر.
طبیب‌زاده، امید. (1391). دستور زبان فارسی براساس نظریۀ گروه‌های خودگردان در دستور وابستگی. تهران: نشر مرکز.
مشکوه‌الدینی، مهدی. (1366). دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
ناتل‌خانلری، پرویز. (1351/1388). دستور زبان فارسی. تهران: انتشارات توس.
 
Bamberg, M., & Moissinac, L. (2003). Discourse development. In A. C. Graesser, M. A. Gernsbacher, & S. R. Goldman (Eds.), Handbook of discourse processes(pp. 395–438). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Beliavsky, N. (2003). “The sequential acquisition of pronominal reference in narrative discourse”. Word, 54, 167-189.
Berman, R. A., & Slobin, D. I. (1994). Relating events in narrative: A crosslinguistic developmental study. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Boudreau, D. M. (2007). Narrative abilities in children with language impairments. In R. Paul (Ed.), Language disorders from a developmental perspective (pp. 331–356). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bruner, J. S. (1975). “The ontogenesis of speech acts”. Journal of Child Language, 2, 1-19.
Dooley, R., A. & Levinsohn, S., H. (2001). Analyzing Discourse: A Manual of Basic Concepts, Dallas, Sill International.
Hickmann, M. (1995). Discourse organization and the development of reference to person, space, and time. In P. Fletcher, and B. MacWhinney (Eds.), Handbook of child language (194–218). Oxford, UK:Blackwell.
IBM Corp. Released (2016). IBM SPSS Statistics for Windows, Version 24.0. Armonk, NY: IBM Corp.
Karimi, S. (1997). "Persian Complex Verbs: Idiomatic or Compositional?" lexicology. 3. Pp.273-318.
Kleinknecht, E., & Beike, D. R. (2004). “How knowing and doing inform an autobiography: Relations among preschoolers’ theory of mind, narrative, and event memory skills”. Applied Cognitive Psychology, 18, 745-764.
Levinsohn, S. H. (2015). Self-Instruction materials on narrative discourse analysis. Dallas: SIL International.
Loerts, H., Lowie, W., & Seton, B. (2020). Essential statistics for applied linguistics Using R or JASP (2nd edition). Macmillan International Higher Education.
Mäkinen, L., Loukusa, S., Nieminen, L., Leinonen, E., & Kunnari, S. (2014). The development of narrative productivity, syntactic complexity, referential cohesion and event content in four-to eight-year-old Finnish children. First Language, 34, 24–42.
Nilipour, R., Sima shirazi, T., Afshordi, N. & Kauschke, C. (2013). "Object and action naming: a study on persian-speaking children". Iranian Rehabilitation Journal, April, Volume 11, Number 17; Page(s) 28 To 34.
Ravid, D., & Tolchinsky, L. (2002). Developing linguistic literacy: A comprehensive model. Journal of child language, 29(2), 417-447.
Sperry, L. L., & Sperry, D. E. (1996). Early development of narrative skills. Cognitive Development, 11, 443-465.
    • تعداد مشاهده مقاله: 566
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392
زبان‌شناخت
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 23
شهریور 1400
صفحه 1-27
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 606.14 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1400
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 566
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392

APA

بخشنده, پریسا , نیلی پور, رضا , قریشی, زهراسادات , گلفام, ارسلان و مدرس خیابانی, شهرام . (1400). بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 12(1), 1-27. doi: 10.30465/ls.2021.7036

MLA

بخشنده, پریسا , , نیلی پور, رضا , , قریشی, زهراسادات , , گلفام, ارسلان , و مدرس خیابانی, شهرام . "بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان", زبان‌شناخت, 12, 1, 1400, 1-27. doi: 10.30465/ls.2021.7036

HARVARD

بخشنده, پریسا, نیلی پور, رضا, قریشی, زهراسادات, گلفام, ارسلان, مدرس خیابانی, شهرام. (1400). 'بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان', زبان‌شناخت, 12(1), pp. 1-27. doi: 10.30465/ls.2021.7036

CHICAGO

پریسا بخشنده , رضا نیلی پور , زهراسادات قریشی , ارسلان گلفام و شهرام مدرس خیابانی, "بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان," زبان‌شناخت, 12 1 (1400): 1-27, doi: 10.30465/ls.2021.7036

VANCOUVER

بخشنده, پریسا, نیلی پور, رضا, قریشی, زهراسادات, گلفام, ارسلان, مدرس خیابانی, شهرام. بررسی ساختار فعل مرکب در گفتار کودکان سالم 5 تا 7 سال فارسی‌زبان. زبان‌شناخت, 1400; 12(1): 1-27. doi: 10.30465/ls.2021.7036

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب