زبان‌شناخت

زبان‌شناخت

گناهان و تاوان آنها براساس نسک‌های حقوقی هوسپارم و سگادم کتاب هشتم دینکرد

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فرهنگ و زبان‌های باستانی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، ( نویسنده‌ی مسوول)
چکیده
در نظام‏های حقوقی که برپایه­ی دین استوارند، تفکیک مفهوم جرم (تجاوز به حقوق دیگران و جامعه) و گناه (تعدی نسبت به شریعت خدا) دشوار­ است؛ چرا که قانونگذار الهی، هر دو را ممنوع می‏کند. در حقوق مزدیسنا به­نظر می‏رسد درک و تشخیص این تمایز دشوارتر از سایر نظام‏های دینی باشد؛ چرا که ارتکاب هر یک از محرمات مجازاتی را در پی دارد؛ کتاب هشتم دینکرد مانند مادیان هزار دادستان یک کتاب صرفاً حقوقی نیست، در این کتاب علاوه بر ذکر عناوینی از گناه و تاوان آن­ها که در متون دیگر پهلوی به آن­ها اشاره شده­است، به انواعی دیگر از گناهان و همچنین به نوعی از تاوان برمی­خوریم که مجرم می­تواند با انجام کار کشاورزی و چوپانی، تاوان گناه خود را بپردازد. در این مقاله کوشش می­شود تا نشان­دهد در هوسپارم و سگادم نسکِ دینکرد هشتم علاوه بر گناهانی که در دیگر متون حقوقی مطرح است چه گناهان دیگری مطرح می­شود، نیز تاوان گناه در این نسک­ها چه تفاوتی با دیگر متون پهلوی دارد و همچنین ذکر گناهانی که به تاوان آنها اشاره شده و گناهانی که فقط از آنها نام­برده شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Degrees of Sin Based on the Legal Nasks of Huspāram and Sagādom Book VIII Dinkard

نویسندگان English

Rahim Kalhor 1
mahmood Tavoossi 2
1 Ph.D. Student of Ancient cultures and languages, Islamic Azad of Oloom and Tahghighat University
2 The Professor of Linguistics, Islamic Azad of Roodehen University, (The corresponding Author).
چکیده English

In non-religious legal systems, crime and guilt are two separate categories, and there is no direct relation between them. Crime seen in relation to other people in society; But in legal systems based on religion, it is difficult to separate the concept of crime and sin; Because the origin of them is the same and laws of God forbids them. The nature of these laws in these systems, is the same, and there is no distinction between crime them (crime and sin) except in the ​​enforcement. How ever, Mazdisna's law, it seems more difficult to understand this distinction than other religious systems. That with committing any of the taboos carries a penalty; big part of Dinkard's eighth book allocated to sins and punishments in Zoroastrianism. In these sections, we confront to sins that are not mentioned in other Zoroastrian texts. In addition to flogging and fines, which are mentioned in other texts, in this book also see a kind of punishment that the guilty for his guilt punished by forcing him to work-farming and shepherding.

کلیدواژه‌ها English

Eighth Dēnkard
Degrees of Sin
Legal Nasks
Huspāram
Sagādom
آموزگار، ژاله و تفضلی، احمد. ۱۳۸۸ش. کتاب پنجم دینکرد. چ ۲. تهران. معین.
تفضلی، احمد. 1383. تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام،چ 4. تهران. سخن.
حاجی پور، نادیا و میرفخرایی، مهشید. 1396. «گناهان مرگ ارزان درمتون فارسی میانه». پژوهشنامۀ ادیان. ش21.صص 1-31.
حاجی پور، نادیا. ۱۳۹۷. مادیان هزار دادستان، تهران، فروهر
حسینی (آصف)، سید حسن. 1384. «درجات گناه، تاوان و پتت در دین زرتشتی».هفت آسمان. ش 28. صص187- 224.
راشد محصل، محمد تقی. ۱۳۸۵. وزیدگیهای زادسپرم، چ۲. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رضائی باغ بیدی، حسن. ۱۳۸۴. روایت آذرفرنبغ فرخزادان، تهران، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
سفاری، حسنی و جلیلیان، شهرام، 1394. «گناهان جنسی مردان در متون پهلوی». جندی شاپور. س اول پاییز.ش 3. صص49-62.
شکی، منصور. (1393). حقوق در ایران باستان. تاریخ جامع ایران، ج 3. تهران. دائره المعارف بزرگ اسلامی. صص 71-98. 
طاووسی، محمود. 1372. واژه‌نامه شایست نشایست، (چاپ دوم). شیراز. دانشگاه شیراز.
گشتاسب، فرزانه و حاجی‌پور، نادیا. ۱۳۹۷. فرهنگ اویم ایوک. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مزداپور، کتایون. ۱۳۶۹. شایست نشایست. تهران. مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
میرفخرایی، مهشید. ۱۳۹0. روایت پهلوی. تهران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
میرفخرایی، مهشید. ۱۳۹۷.دادستان دینی پاره‌ دوم (پرسش‌های ۴۱ تا ۹۲). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.  ‏
میرفخرایی، مهشید. 2536. «گناه‌ و تاوان‌ آن‌ در نوشته‌های‌ پهلوی‌». پژوهشنامۀ فرهنگستان زبان ایران. س 1. ش 2. صص 125-136.
نظری فارسانی، محسن. 1397. کتاب هشتم دینکرد.تهران. فروهر.
هرمزدیار، داراب.1922م. روایات داراب هرمزدیار.ج2. به کوشش مدی. بمبئی.
 
Bartholomae, C. (1904). Altiranisches Wörterbuch. Berlin.
Cantera, Alberto. (1998). Estudios sobre la traducción páhlavi del Avesta. Salamanca.
De manasce, Jean (1958). une Encyclopédie mazdaéene: le Dinkart. v. 69, Paris.
Dhabhar, Bamanji Nusservanji. (1909). Saddar Nasr and Saddar Bundehesh, Bombay.
Dhabhar, Bamanji Nusservanji. (1927) Zand-i Khūrtak Avistāk, , Bombay.
Geldner, K. F. (1896). Avesta, the Sacred Books of the Parsis. V. III.Stuttgart. Gignux, Ph. (1994). Dēnkard, Encyclopedia Iranica. VII/ 3, P.284-289.
János, Jany. (2005). The Four Sources of Law in Zoroastrian and Islamic Jurisprudence. Islamic Law and Society. Vol. 12, No. 3 p. 291-332.
Kellens, J. (2011). AVESTA i. Survey of the history and contents of the book. Encyclopaedia Iranica, III/1. p. 35-44.
Klingenschmitt, G., 1968, Farhang-i ōīm. Edition und Kommentar, Ph.D Diss, University of Erlangen,
Kotwal, F. M. and Kreyenbroek, P. G. (1992.). The Hērbedestān and Nērangestān, Vol I, Paris.
Kotwal, F. M. and Kreyenbroek, P. G. (2003). The Hērbedestān and Nērangestān, Vol III, Paris.
MacKenzie, D.N. (1971). A Concise Pahlavi Dictionary, London.
Macuch, Maria. (2007). On the Legal Nasks of the Dēnkard. In: Religious Texts in Iranian Languages. 151-164. Copenhagen.
Macuch, M. (2009). Judicial and Legal Systems III, Sasanian Legal System. Encyclopaedia Iranica, Vol. XV, Fasc. 2. p. 181-196.
Macuch, Maria. (2012). The Adwadād Offence in Zoroastrian Law. In: Shoshannat Yaakov. Jewish and Iranian Studies in Honor of Yaakov Elman. Ed. Shai Secunda. Boston, 247-269.
Macuch, Maria. (2015) Law in Pre-modern Zoroastrianism. In: The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism. Eds. M Stausberg, Y. S.-D. Vevaina, Oxford, 289-298.
Madan. D. M. (1911). The complete text of the Pahlavi Dinkard. Part II. Books VI-IX. Bombay.
Moazami, Mahnaz. (2014).Wrestling with the Demons of the Pahlavi Widewdad: (Iran studies ; 9)
Sanjana, D. D. P. . (1917). The Dînkard, Book VIII, Volm16, London.
Schwartz, Martin. (2003). Gathic Compositional History, Yasna 29, and Bovine Symbolism, Chapter 10 in Siamak Adhami (ed.), Paitimāna, V. 2, Costa Meza, CA: Mazda Publishers.
Secunda. Shai. (2015). Relieving monthly sexual needs. DABIR ,Vol. 1, No. 1. pp.28-31.

  • تاریخ دریافت 24 خرداد 1400
  • تاریخ بازنگری 04 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش 20 شهریور 1400