• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری

    نویسندگان

    • حسن بشیرنژاد 1
    • رقیه رضاپور 2

    1 استادیار زبان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

    2 کارشناس ارشد زبان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.7202
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی استراتژی­های ارتباط کلامی مورد استفاده فروشندگان در تعامل با مشتریان در شهر ساری می­پردازد. این استراتژی­ها بر اساس دیدگاه لیکاف (1975)  به مواردی مانند عبارات متقاعدکننده، عبارات احترام­آمیز، عبارات تحکمی یا امری، تصدیق­گرها، تشدیدکننده ها و ... تقسیم شده­اند. داده­های این پژوهش از طریق ضبط صدای فروشندگان و مشتریان در بازار و فروشگاه­های شهر ساری گردآوری شده­اند و پس از پیاده­سازی، میزان کاربرد هر یک از راهبردها محاسبه و با آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها  نشان داد که فروشندگان در تعامل با مشتریان عمدتا از راهبردهای کلامی حمایتی نظیر عبارات متقاعدکننده، عبارات احترام­آمیز و تشدیدکننده­ها استفاده می­کنند. با لحاظ کردن متغیر جنسیت ، مشخص شد که در بین فروشندگان زن، عبارات متقاعدکننده، عبارات احترام آمیز و تصدیق­کننده بالاترین میزان کاربرد را دارا هستند. در بین فروشندگان مرد نیز، عبارات متقاعدکننده، عبارات تعدیل­گر و تشدیدکننده بیشترین میزان استفاده را دارند. همچنین مشخص شد که بین فروشندگان مرد و زن در استفاده از راهبردهای کلامی حمایتی تفاوت معناداری وجود ندارد اما در مورد راهبردهای کلامی تهاجمی، فروشندگان مرد بیشتر از فروشندگان زن از راهبردهای کلامی تهاجمی استفاده می­کنند

کلیدواژه‌ها

  • اهبردهای ارتباطی
  • راهبردهای حمایتی
  • راهبردهای تهاجمی
  • تعامل فروشنده – مشتری
  • XML
  • اصل مقاله 373.36 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
استنبرگ، رابرت جی.(1386).روان شناسی شناخنی (جلد دوم،)، ترجمه مریم وفایی، تهران: مرکز نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس.
بشیرنژاد، حسن. 1397. بررسی راهبردهای ارتباط کلامی در گفتمان استاد – دانشجو ، مجلة  علمی- پژوهشی زبان­شناسی و گویش‌های خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد، ، پاییز و زمستان 1397، شمارة پیاپی 19، ص  119 – 151.
بولتون، رابرت.(1386). روان شناسی روابط انسانی، ترجمه حمید رضا سهرابی، تهران: رشد.
پاک نهاد جبروتی ، مریم.(1381).فرادستی و فرودستی در زبان ،تهران: انتشارات گام نو.
حلاج­زاده بناب, حسین, خلیفه­لو, سید فرید, آقاگلزاده, فردوس. (1397). توصیف و تحلیل ساخت‌های ایدئولوژیک در گفتمان دادگاه خانواده زنان خواستار طلاق بر پایه‌ی رویکرد ون‌دایک (2006): رویکرد زبانشناسی حقوقی. زبان پژوهی، سال دهم، شماره 28، صص 31-58.
ریچموند، ویرجینیا پی.(1387). رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی، ترجمه فاطمه موسوی، تهران: دانژه .
ساروخانی،محمدباقر.(1372).جامعه شناسی ارتباطات، چاپ چهارم، تهران: ،موسسه اطلاعات.
محسنیان راد،مهدی.(1384). ارتباط شناسی ارتباطات انسانی، چاپ ششم، تهران: سروش.
محمدی اصل، عباس.(1389)، جنسیت و زبان شناسی اجتماعی ،تهران:گل آذین.
مدرسی،یحیی.(1386). درآمدی بر جامعه شناسی زبان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
میلر، جرالد . (1385).ارتباط کلامی، ترجمه علی زکاوتی قراگوزلو، ،چاپ سوم ،تهران: ،سروش.
یزدان پناه، آزاده.(1392). تاثیر تحصیلات بر واژه های نوشتاری زنان فارسی زبان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
 
References (in English and Persian)
 
Bashirnezhad, H. 2019. The Study of Verbal Communication Strategies in University Teacher-Student Discourse, Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, Biannual, No.2 /Serial Number.19, P. 119-151.[in Persian]
Berko, R. M., Wolvin, D. & Wolvin. R. (2009). Communicating: A Social, Career, and Cultural Focus, Canada: Pearson.
Bolton, R. (2007). Psychology of Human Communication (Trans. H. R Sohrabi), Tehran: Roshd [in Persian].
Fishman, J. (1972). An Introduction to Language and Society. Rutledge.
Hallajzadeh Bonab,  H,  Khalifehloo, S. F.,  Aghagolzadeh, F. 2018. Description and analysis of ideological structures in family court discourse, divorce demanding women¸ based on Van Dijk (2006). Journal of Language Studies, Alzahra University, 10(28). doi: 10.22051/jlr.2017.11440.1180[in Persian].
Holmes, Janet, (2006) . Gendered Talk at Work. Constructing Gender Identity Through work place discourse. Blackwell
Labov, W.  (1966). The Social Stratification of English in New York, Washington DC: Center for Applied Linguistics.
Lakoff, R. (1975). Language and Woman's Place, Language in Society, 45-80. Reprinted in 1975 by Harper Colenphen.
Miller, G. (2006) Verbal Communication (3rd Ed.), (Trans.Ali Zakavot Gharagezlou), Tehran: Soroush [in Persian].
Modarresi, Y .(2007). An Introduction to the Sociology of Language, Tehran: Humanities Research Institute. [in Persian].
Mohammadi Asl, A. (2010). Gender and Social linguistics, Tehran, Iran: Golazin [in Persian].
Mohsenian Rad, M. (2005). The Study of Human Communication, 6th Ed., Tehran: Soroush. [in Persian].
Moody, J., Stewart, B., Bolt-Lee, C., (2002). Showcasing the skilled business graduate: Expanding the tool kit. Business and Communication, 65(1), 21-33
Paknahad Jabaroti, M.  (2002). Superior and Inferior in Language, Tehran: Gam-e Now Publications. [in Persian].
Richmond, Virginia, P. (2008). Nonverbal Behavior in Interpersonal Relationships, Translation Fatemeh Mousavi, Tehran: Danjeh [in Persian].
Saroukhani, Mohammad Bagher.(1993). Sociology of Communications, Fourth Edition, Tehran: Ettelaat Institute [in Persian].
Steinberg, R. J. (2007). Cognitive Psychology (2nd Volume), (Trans. Maryam Vafai), Tehran: Tarbiat Modarres University Press [in Persian].
Tanaka, L. (2009). Communicative stances in Japanese interviews: Gender differences in formal interactions. Language and Communication, 29(4), 366-382.
Tannen, D. (1991). Language and Power, Georgetown Graduate Review.
Wardhaugh, R. (2010). An Introduction to Sociolinguistics, Blackwell, Oxford.
West, C., Zimmerman, D., H., (1987). Doing Gender, Gender and Society. 1(2), 125-151.
Woodak, R. (1997). Gender and Discourse, Oxford: Blackwell,
Yazdanpanah, A. (2013). The Effect of Education on the Written Terms of Farsi-Speaking Women in Tehran, Master's Thesis   in Linguistics, Islamic Azad University, Sari Branch [in Persian].
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 412
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329
زبان‌شناخت
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24
آبان 1400
صفحه 87-118
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 373.36 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 12 مرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 412
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329

APA

بشیرنژاد, حسن و رضاپور, رقیه . (1400). بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری. زبان‌شناخت, 12(2), 87-118. doi: 10.30465/ls.2021.7202

MLA

بشیرنژاد, حسن , و رضاپور, رقیه . "بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری", زبان‌شناخت, 12, 2, 1400, 87-118. doi: 10.30465/ls.2021.7202

HARVARD

بشیرنژاد, حسن, رضاپور, رقیه. (1400). 'بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری', زبان‌شناخت, 12(2), pp. 87-118. doi: 10.30465/ls.2021.7202

CHICAGO

حسن بشیرنژاد و رقیه رضاپور, "بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری," زبان‌شناخت, 12 2 (1400): 87-118, doi: 10.30465/ls.2021.7202

VANCOUVER

بشیرنژاد, حسن, رضاپور, رقیه. بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری. زبان‌شناخت, 1400; 12(2): 87-118. doi: 10.30465/ls.2021.7202

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب