علمی-پژوهشی زبانشناسی همگانی
تحلیل مقایسه‌ای شعری از مثنوی مولوی با ترجمه‌ی انگلیسی آن بر اساس نظریه‌ی انسجام هلیدی و حسن

زهره آسوده؛ مرضیه صناعتی؛ طاهره ایشانی؛ فاطمه سیدابراهیمی نژاد

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 1-36

https://doi.org/10.30465/ls.2021.36962.1979

چکیده
   پژوهش بر اساس نظریه­ی انسجام هلیدی و حسن (1985) و با روش توصیفی – تحلیلی و آماری انجام شد. هدف نگارندگان این بود که در چارچوب فرانقش­ متنی هلیدی، به بررسی مقایسه­ای کاربست عوامل انسجام متنی و میزان انسجام و پیوستگی در متون شعری هشت بیتی از دفتر اول مثنوی مولوی و ترجمه­ی انگلیسی جاوید مجدِّدی بپردازند و به سؤالات زیر پاسخ دهند: ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی ساختاری و معنایی جمله‌های داری دو عنصر منفی در زبان فارسی

مریم ارغوانی؛ ارسلان گلفام؛ آزیتا افراشی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 37-64

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7002

چکیده
  نفی یکی از پدیده‌های شناختی و عقلانی است که در زبان بشر به‌صورت‌های مختلف انعکاس می‌یابد. هدف از جستار حاضر بررسی ساختاری و معنایی انواع جمله‌هایی در زبان فارسی است که در آنها دو عنصر منفی وجود دارد. نفی مضاعف و ساختار توافق منفی دو نوع شناخته‌شده از این ساختارها هستند که در زبان‌های مختلف به‌طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته‌اند ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی اندیشه‌نگار مرکب M153+ M342در نگارش آغاز ایلامی

حسن افشاری؛ روح الله یوسفی زشک

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 65-86

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7283

چکیده
  خط آغاز­ایلامی قدیمی­ترین سیستم نگارشی در فلات ایران است که به صورت گسترده در محدوده ذکر شده مورد استفاده قرار می­گرفت. احتمالاً کاتبان برحسب نیاز، از این خط برای متون پیچیده و ساده استفاده می­کردند. ساختار نگارشی بخش وسیعی از گل­نبشته­های باقیمانده که تحت عنوان متون استاندارد شهرت یافته­اند نسبتاً یکسان است که این امر ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی راهبردهای ارتباطی در تعامل فروشنده - مشتری در شهر ساری

حسن بشیرنژاد؛ رقیه رضاپور

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 87-118

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7202

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی استراتژی­های ارتباط کلامی مورد استفاده فروشندگان در تعامل با مشتریان در شهر ساری می­پردازد. این استراتژی­ها بر اساس دیدگاه لیکاف (1975)  به مواردی مانند عبارات متقاعدکننده، عبارات احترام­آمیز، عبارات تحکمی یا امری، تصدیق­گرها، تشدیدکننده ها و ... تقسیم شده­اند. داده­های این پژوهش از طریق ضبط صدای فروشندگان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تاملاتی در وجوه ترجمه(نا)‌پذیری شعر معاصر فارسی

فاطمه راکعی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 119-155

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7364

چکیده
  ترجمه در ارتباط میان فرهنگ‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کند. متون ادبی نیز در انعکاس اندیشه، عواطف و تخیل انسان‌ها، جای‌گاهی ویژه دارند؛ اما ترجمه­ی متون ادبی، خاصه شعر، همواره محل بحث و چالش بوده، به‌نحوی‌که بسیاری از مترجمان و صاحب‌نظران، اصولاً شعر را ترجمه‌ناپذیر می‌دانند. امروزه «مطالعات ترجمه» در جای‌گاه حوزه‌ای بینارشته‌ای، ...  بیشتر

علمی-پژوهشی زبانشناسی همگانی
کاربردراهبردهای کنش‌گفتار درخواست توسط دوزبانه‌های ترکی-فارسی براساس دو متغیر جنسیت و سن

سارا زاهدی اصل؛ یحیی مدرسی؛ آتوسا رستم بیک تفرشی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 157-188

https://doi.org/10.30465/ls.2022.39417.2024

چکیده
  بحث ادب زبانی در حوزۀ جامعه شناسی زبان، همواره مورد توجه زبان‌شناسان و جامعه‌شناسان بوده است و به­ویژه فرهنگ ویژه بودن این بحث و تأثیر رعایت ادب زبانی بر روابط اجتماعی، بر اهمیت این حوزه می‌افزاید. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و طی یک پژوهش میدانی، به شناسایی و تحلیل الگوهای پربسامد درخواستبه زبان ترکی،به­عنوان ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی

یونس عزیزیان

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 189-211

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7221

چکیده
  این مقاله به بررسی رابطه‌ی عناصر آوایی و معنا در موسیقی آوازی از منظری زبان‌شناختی، بر مبنای مقایسه­ی دو نمونه آواز دشتی و ماهور برگرفته از ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی پرداخته است. هدف از این پژوهش تشخیص عناصر آوایی (تولیدی) تأثیرگذار و چگونگی استفاده از آن‌ها در زنجیره­ی آوایی ­آوازها باهدف انتقال هرچه بهتر حس هر آواز و ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
نامه نگاری بلخی : بررسی موردی نامه های cl و cm

نجمه غریب؛ زهره زرشناس

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 213-234

https://doi.org/10.30465/ls.2021.7001

چکیده
    در این پژوهش  نامهءcl و cm از مجموعه نامههای  بلخی ، و بررسی شده است. نخست، نگارنده  این  دو نامه را  حرف نویسی کرده  و به زبان  فارسی ترجمه کرده، سپس به تحلیل واژگانی پرداخته است.  .متن نامه ها نشان میدهد  که این دو نامه با یکدیگر مرتبط اند واز نحوه مکاتبهء مقامات دولتی در بلخ حکایت دارند. مثلا" نامه ها با عبارت ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
شایست ناشایست روزهای ماه بر اساس متن مادیان سی روزه

زهرا محمودیان؛ ایرج عنایتی زاده

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 235-259

https://doi.org/10.30465/ls.2022.7363

چکیده
  در تقویم باستانی سال مبتنی بر دوازده ماه سی روزه بود و هر یک از سی روز ماه به نام یکی از ایزدان و فرشتگان دین زرتشتی منسوب شده بود. بین ایرانیان برای انجام کارها بایدها و نبایدهایی وجود داشته است و هر روزی برای انجام کاری مطلوب و پسندیده بوده است. در قطعه­ای پهلوی موسوم به مادیان سی روزه ذکر شده است که چه کاری برای کدام روز مناسب و نیک ...  بیشتر

علمی-پژوهشی زبانشناسی باستانی
سومری نوشتارها در کتیبه‌های اکدی و اَرامی نوشتارها در متون فارسی میانه

بهزاد معینی سام؛ سارا محمدی اوندی؛ ابراهیم محمدی اوندی

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 261-283

https://doi.org/10.30465/ls.2021.25609.1764

چکیده
  کاتبان اکدی با زیر شاخه­هایش، واژه­ها را به اکدی به شکل هجایی و واژه­نگار می­نگاشتند. گهگاه به جای نوشتن واژه به اکدی، معادل آن را به سومری می­نگاشتند. این روش نوشتاری، موسوم به واژه­نگار و سومری­نگار است. پس از شکل­گیری شاهنشاهی آشور، در سده نهم پ.م، آنها زبان و خط اَرامی را در قلمرو شاهنشاهی خود به کار گرفتند. این موضوع ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
تحلیل زبانِ رمان سال‌های ابری از منظر جامعه‌شناسی زبان

الیاس نورایی؛ سید محمد آرتا

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 285-306

https://doi.org/10.30465/ls.2022.7362

چکیده
  جامعه‌شناسی زبان که به بررسی ارتباط ساخت­ها و طبقات اجتماعی با زبان می­پردازد و از پیوند زبان‌شناسی و جامعه­شناسی به­ وجود آمده است، در شمار مطالعات نوین میان‌رشته­ای قرار دارد. به­دلیل این­که زبان، عنصری بنیادین در داستان­ تلقی می­شود، در میان گونه­های مختلف ادبی، رمان بستر مناسبی برای مطالعات جامعه­شناسی ...  بیشتر

علمی-پژوهشی
بررسی ارتباط میان نوع شخصیت فارسی‌آموزان عرب با سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان

امیررضا وکیلی فرد؛ پریسا حیدری خسرو

دوره 12، شماره 2 ، آبان 1400، صفحه 307-331

https://doi.org/10.30465/ls.2021.30566.1855

چکیده
  به دست آوردن شناخت درباره‌ نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری فارسی‌آموزان کشورهای عربی‌زبان، از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند به افزایش کیفیت آموزش زبان فارسی منجر شود. هدف این پژوهش بررسی ارتباط میان نوع شخصیت، سبک‌ها و راهبردهای یادگیری زبان فارسی در میان فارسی‌آموزان عربی‌زبان است. برای سنجش نوع شخصیت یادگیرندگان، از ...  بیشتر