• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی

    نویسنده

    • یونس عزیزیان

    استادیار زبانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.7221
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

این مقاله به بررسی رابطه‌ی عناصر آوایی و معنا در موسیقی آوازی از منظری زبان‌شناختی، بر مبنای مقایسه­ی دو نمونه آواز دشتی و ماهور برگرفته از ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی پرداخته است. هدف از این پژوهش تشخیص عناصر آوایی (تولیدی) تأثیرگذار و چگونگی استفاده از آن‌ها در زنجیره­ی آوایی ­آوازها باهدف انتقال هرچه بهتر حس هر آواز و مضامین اشعار استفاده‌شده در ساختمان گوشه­هاست. در اینجا مشخصه­های آوایی تولیدی مانند زیروبمی، کشش، وزن و عناصری مانند سکوت و نوع هجا را در هر آواز مورد بررسی قرار داده­ایم. نتایج نشان داد که ساختمان آوایی گوشه­ها، همانند ساختمان آوایی جمله­ها در زبان، از الگوهایی ثابت و از پیش تعیین‌شده تبعیت می­کنند و رخداد عناصر آوایی، با کیفیتی خاص و در جایگاه­های تعیین‌شده در ساختار ملودیک گوشه، باعث انتقال و برانگیختن حس و معنای خاص در شنونده و تقویت مضامین شعری می­شوند؛ به‌طوری‌که آواز دشتی در مقایسه با آواز ماهور با استفاده­ی بیشتر از زیروبمی افتان، حفظ روند زیروبمی در گستره­ی هجا، استفاده چشمگیرتر از عنصر سکوت و تمایل به استفاده از سکوت­های طولانی­تر، بهره بردن فراوان از کشش واکه­ای، سرعت پایین­تر ملودی گوشه­ها و درنتیجه وزن و ریتم کندتر گوشه­ها حس اندوه را به شنونده القاء می­کند.

کلیدواژه‌ها

  • آواز دشتی
  • آواز ماهور
  • کشش
  • وزن
  • هجا
  • معنای شعر
  • XML
  • اصل مقاله 477.21 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
بن صفی‌الدین، عبدالمومن. (1346). بهجت الروح. تهران: بنیاد فرهنگ ایران
ثمره، یدالله. (1383). آواشناسی زبان فارسی: آواها و ساخت آوایی هجا. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
حیدری، ا.، و مختاری، م.، و خانمحمدی، ا. (1396). بررسی رابطۀ گونه‌های هویت جمعی با مصرف گونه‌های موسیقیایی نمونۀ موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه یاسوج. جامعه­شناسی کاربردی، 28(1(پیاپی 65))، 159-184.
خالقی، روح­الله. (1385). نظری به موسیقی (ایرانی). تهران: مؤسسه­ی فرهنگی­ رهروان پویش.
ذبیحی فر، ا.، و محسنی، س. (1400). موسیقی عرفانی: گستره معنایی و مصادیق در متون سنتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی, 21(5 ), 135-161.
شکرالهی، هومان. (1385). نگرشی بر ردیف آوازی ایران. شیراز: انتشارات تخت جمشید.
عزیزیان، یونس. (1388). رابطه­ی آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی ایران بر مبنای آواز دشتی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فارابی، محمد بن محمد. (1375). موسیقی کبیر. ترجمه­ی آذرتاش آذرنوش. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
فرهت، هرمز. (1386). دستگاه در موسیقی ایرانی. ترجمه­ی مهدی پور محمد. تهران: پارت.
منصوری، پرویز. (1387). تئوری بنیادی موسیقی. تهران: نشر چاوش؛ چشم‌وچراغ.
میلر، لوید. (1384). موسیقی و آواز در ایران. ترجمه­ی محسن الهامیان. تهران: نشر ثالث.
Becker, J. (1986). Is Western art music superior? Musical Quarterly, 72:341-359.
Damasio, A. (2003). Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. Orlando, FL: Harcourt.
Davies, S. (1980). The expression of emotion in music. Mind, 89:67-86.
Denora, T. (1999). Music as a technology of the self. Poetics: Journal of Empirical Research on Literature, the Media, and the Arts, 26:1-26.
Denora, T. (1999). Music as a technology of the self. Poetics: Journal of Empirical Research on Literature, the Media, and the Arts, 26:1-26.
Gabrielsson, A., & Lindstrom, E. (2001). The influence of musical structure on emotional expression. In: P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Music and Emotion: Theory and Research (pp. 223-248). Oxford, UK: Oxford University Press.
Gerardi, G. M., & Gerken, L. (1995). The development of affective response to modality and melodic contour. Music Perception, 12:279-290.
Holloway, C. (2001). All Shook Up: Music, Passion, and Politics. Dallas, TX: Spence.
Holloway, C. (2001). All Shook Up: Music, Passion, and Politics. Dallas, TX: Spence.
Jakobson, R. (1971). Selected Writings (Vol. 3, pp. 704-705). The Hague, The Netherlands: Mouton.
Juslin, P. N., & Laukka, P. (2003). Communication of emotions in vocal expression and music performance: Different channels, same code? Psychological Bulletin, 129:770-814.
Meyer, L. B. (1956). Emotion and Meaning in Music. Chicago: University of Chicago Press.
Nattiez, J. J. (1990). Music and Discourse: Toward a Semiology of Music (C. Abate, Trans.). Princeton, NJ: Princeton University Press.
Patel, A.D. (2008). Music, Language and the Brain. UK: Oxford University Press.
Spencer, H. (1857). The origin and function of music. Fraser's Magazine, 56:396—408.
    • تعداد مشاهده مقاله: 551
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397
زبان‌شناخت
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24
آبان 1400
صفحه 189-211
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 477.21 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 12 مرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 24 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 17 آبان 1400
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 551
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397

APA

عزیزیان, یونس . (1400). بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی. زبان‌شناخت, 12(2), 189-211. doi: 10.30465/ls.2021.7221

MLA

عزیزیان, یونس . "بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی", زبان‌شناخت, 12, 2, 1400, 189-211. doi: 10.30465/ls.2021.7221

HARVARD

عزیزیان, یونس. (1400). 'بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی', زبان‌شناخت, 12(2), pp. 189-211. doi: 10.30465/ls.2021.7221

CHICAGO

یونس عزیزیان, "بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی," زبان‌شناخت, 12 2 (1400): 189-211, doi: 10.30465/ls.2021.7221

VANCOUVER

عزیزیان, یونس. بررسی پیوند آواشناسی و معناشناسی در موسیقی آوازی بر مبنای مقایسه‌ی آوازهای دشتی و ماهور ردیف آوازی عبدالله دوامی: رویکردی زبان‌شناختی. زبان‌شناخت, 1400; 12(2): 189-211. doi: 10.30465/ls.2021.7221

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب