استیونز ،جان؛ ملکم، رابین.(1395). ایدئولوژی و کتابهای کودکان. ترجمه : فرزانه آقاپور وترانه هوشیار. نارنج. ش 1. صص 183-214.
ارمغان، علی و همکاران(1395). شبکه های نمادین در شعر نوجوان بیوک ملکی. پژوهش های ادبی. زمستان، سال 13، ش54 .
اسکویی، نرگس. (1393). فرآیند با همآیی در شعر سبک آذربایجانی. ادب فارسی، ش 13، بهار و تابستان ، صص 133-150.
افراشی، آزیتا. (1378). نگاهی به مسئلة با همآیی واژگان. متن پژوهی ادبی، دوره ش 4، ش 7و 8، تابستان ، صص 73-81.
اکرمی، جمالالدین. (1381). شاعری درپیاده رو. کتاب ماه کودک ونوجوان . سال 5، ش7(55). صص 56-61.
آقا گل زاده، فردوس. ( 1394). تحلیل گفتمان انتقادی تکوین تحلیل گفتمان در زبانشناسی(چاپ سوم) . تهران : انتشارات علمی فرهنگی.
ـــــــــــــــــ .( 1392) . فرهنگ توصیفی و کاربرد شناسی و گفتمان . تهران: علمی .
ـــــــــــــــــ .(بهار 1386). تحلیل گفتمان انتقادی وادبیات. ادب پژوهی (فصلنامه ) . دوره 1،ش1. صص 19-27.
آقایاری ،خسرو. (1393).نقد بومی و گفتمان نقد ادبی مدرن. روشنان. دوره 1. ش 18. صص 45-62.
بهرام پور ،شعبانعلی. (1394). زبانشناسی انتقادی در قالب تحلیل گفتمان انتقادی با معرفی و نقد کتاب «تحلیل گفتمان انتقادی » . نقد کتاب علوم اجتماعی . سال دوم، ش 5و 6. صص 103- 113.
بهمن، نامور مطلق.(1394). درآمدی بر بینامتنیت (نظریه ها و کاربرد ها). تهران : نشر سخن.
پناهی، ثریا. (1381). فرآیند با همآیی و ترکیبات با هم آیند در زبان فارسی . نامه فرهنگستان. دوره 5. ش 3(پیاپی 19).صص 199-221.
پهلوان نژاد محمدرضا ؛ رجب زاده ، مهدی.(1389). تحلیل متن شناسی زیارتنامه حضرت امام رضا(ع)برپایة نظریة کنش گفتار. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، پاییز وزمستان، دوره 42،ش 2/85، صص 37-54.
تقوی، محمد. دهقان، الهام. (1388) . موتیف چیست و چگونه شکل می گیرد؟ . نقد ادبی (فصلنامه) .دوره 2، ش8.، صص 7-31.
داد، سیما. (1385).فرهنگ اصطلاحات ادبی(واژه نامه و مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی).تهران. انتشارات مروارید.
دهخدا، علی اکبر.(1377).جلد سوم لغت نامه.(چاپ دوم).تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دهرامی، مهدی. (1394). بررسی چگونگی نام گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کاردهای زیبا شناختی آن. شعر پژوهی( بوستان ادب) . دانشگاه شیراز . دوره7، ش3،صص 19-37.
راجر فالر ، رومن یاکوبسن ، دیوید لاچ و پیتر بری.زبان شناسی و نقد ادبی. (ویراست دو. چ.چهارم)ترجمه و گردآوری:مریم خوزان و حسین پاینده (1390) .تهران : نشر نی .
رحمانی ،هما. رادمرد، عبدالله.(بهار 1391) . بازنگری معنایی در «التفات» بلاغی و اقسام و کارکردهای آن .جستارهای ادبی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد). سال45،ش 176، صص143-168.
سلاجقه، پروین. (1385). ازاین باغ شرقی (نظریههای نقد شعر کودک ونوجوان ) .تهران. کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
سلطانی ، سید علی اصغر. (1394) . قدرت ، گفتمان و زبان(ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی) . (چاپ چهارم). تهران: نشر نی.
شمیسا ، سیروس (1393) . بیان . (ویراست چهارم) . تهران: نشر میترا .
شیخ الاسلامی، حسین. (1381).تحلیل گفتمانی نظریه ادبیات کودک. کتاب ماه ادبیات کودک ونوجوان. دوره1،ش 60،صص 11-115.
فالر، راجر. (1999). سبک و زبان در نقد ادبی. ترجمه:مریم مشرف(1395). تهران:انتشارات سخن.
فرکلاف، نورمن. (1941). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه: شعبان علی بهرام پور وگروه مترجمان (1379 ). تهران:مرکز تحقیقات رسانه.
قنبری، لیلا . (بهمن 1382) . مقایسه ی تحلیل انتقادی گفتمان کوتاه داستان های کوتاه معاصر بزرگسالان و داستان های کوتاه معاصر نوجوان . پایاننامه کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فاسی زبانان دانشگاه شیراز.
کامیاب، مرجان.(1391). ضرورت های فراموش شده شعر نوجوان . پژوهشنامه ادبیات کودک ونوجوان (فصلنامه) . دوره 2،ش 53،صص 77 - 83 .
کریمی، عبدالعظیم. (1385).جلوههای طبیعت، نمادی برای اموزش و نمایش مرگ. روشنان(دوفصلنامه).دوره 1، ش 4،صص6-32.
گورین ویلفرد. ال و مورگان. لی ویلینگهام. جان .ار و لیبر ، ارل. جی. ترجمه: زهرا مهین خواه. (1394). (چ. پنجم). تهران: انتشارات اطلاعات.
محسنی، محمد جواد. (1391 ). جستاری در نظریه و روش تحلیل گفتمان فرکلاف . معرفت فرهنگی اجتماعی(فصلنامه).دوره3، ش3(11)، صص 63 – 86.
محمد خانی، مریم. (1391). زیر سایهی کتابهای درسی . پژوهشنامه ادبیات کودک ونوجوان. سال چهاردهم. ش2(53). صص 17-28.
مقداری ،صدیقه سادات. جهانگیری ، شکوفه. (1394). تحلیل گفتمان انتقادی شعر دفاع مقدس برای کودکان از منظر رهیافت ون لیون (2008 م). متن پژوهی ادبی(فصلنامه). دوره19،ش 65،صص 121-160.
مقداری، صدیقه سادات. زمردیان ،رضا ، استاجی، اعظم. مشکوه الدینی، مهدی .(1390). باز نمایی نقش زنان در ادبیات جنگ برای کودک از منظر گفتمان شناسی انتقادی . زبانشناسی و گویش های خراسان .سال3، ش 5، صص 47 -69 .
مقداری، صدیقه.(1393). بررسی روند آشتیجویی یا انتقام در ادبیات جنگ برای کودک از منظر گفتمان شناسی انتقادی و پیشنهاد یک الگو. مطالعات ادبیات کودک .دوره5 ، ش 9، صص 115-134.
نجفیان، آرزو. (1391). بررسی تصاویر(ایماژهای) شاعرانه در اشعار نوجوان بیوک ملکی. مطالعات ادبیات کودک. ش6،پاییز و زمستان.
ملکی بیوک. (1366). ستاره باران . تهران : برگ.
ــــــــــ . (1370). بربال رنگین کمان . تهران : سروش .
ــــــــــ . (1371). پشت یک لبخند. تهران : قدیانی .
ــــــــــ . (1376). از هوای صبح . تهران : سروش.
ــــــــــ . (1376). کوچه دریچه ها . تهران : کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان.
ــــــــــ . (1380). در پیاده رو .تهران : منادی تربیت .
ــــــــــ . (1382). باغی از ستاره چیدن . تهران : نیستان.
ــــــــــ . (1385). بازباران . تهران : کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان .
ــــــــــ . (1387) . بیا بگیر سیب . تهران : کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان .
ــــــــــ . (1389).مترسک عاشق بود.تهران : افق.
ــــــــــ . (1394). چرا تو سنگی؟. تهران : کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان .
ــــــــــ . (1394). روزهای باد بادک . تهران : مروارید.
ــــــــــ . (1395). بوق سگ . تهران : پیدایش.
ــــــــــ . (1394). در پیاده رو .تهران : امیر کبیر(شکوفه).
مهاجر، مهران و نبوی، محمد.(1393). به سوی زبان شناسی شعر(دومین چاپ). تهران: نشر آگه .
نظرآهاری، عرفان. (1382). حس دامنگیر این شعرها. پژوهشنامه ادبیات کودک ونوجوان (فصلنامه).دوره 1، ش 32، صص196-205.
هاشمی، نیره سادات.(1392). 22سال مقاله شناسی توصیفی شعر کودک ونوجوان(تابستان 1370تا تابستان 1392). روشنان. ش17.صص 215-235.
یورگنسن، ماریان ولوئیز، فیلپس . نظریه و روش در تحلیل گفتمان(چاپ چهارم). ترجمه : هادی جلیلی(1389). تهران : نشر نی.