• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی

    نویسندگان

    • فائقه کریمی 1
    • ارسلان گلفام 2
    • مهناز کربلائی صادق 3

    1 دانشجوی دکترای زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

    2 دانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران

    3 استادیار گروه زبان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2023.42136.2070
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

گذرائی یکی از مفاهیم مهم در دستور زبان و گفتمان است، لذا بررسی فراگیری آن می‌تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل در حوزه زبان آموزی باشد. بر اساس مطالعات، کودکان از حدود 3 سالگی قادر به تولید و درک افعال گذرا در گفتار خود میباشند. اینکه کودک انسان به چه درجه‌ای از شناخت میرسد که به توانایی درک و تولید جملات گذرا در زبان خود نایل میشود از مسائلی است که در این پژوهش به آن پرداخته‌ایم. به این منظور مجموعه‌ای شامل 100 بند خبری از گفتار 4 کودک فارسی زبان مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل داده‌ها از نوع توصیفی- تحلیلی بود. تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد، کودک در حدود یک‌سالگی صحنه‌های مربوط به زندگی روزمره را بارها دیده و در ذهن خود ذخیره کرده است. به‌تدریج کودک، صحنه‌هایی را که دیده‌است به اجزای تشکیل دهنده‌شان تجزیه می‌کند و هر جزء را با یک نشانه‌ زبانی مرتبط می‌نماید (کنش‌گر، کنش‌پذیر) و از ابزارهای نحوی مانند ترتیب واژه‌ها برای مشخص نمودن نقش هریک از این اجزا استفاده ‌می‌کند. همچنین کودک به عنوان تماشاگر صحنه با نماسازی و برجسته کردن عامل در جملات، صحنه را در قلمرو منبع تولید انرژی رمزگذاری می‌کند و همواره فاعل رو مقدم بر مفعول به‌کار می‌برد.

کلیدواژه‌ها

  • زبان کودک
  • ساختارهای گذرا
  • پردازش‌های شناختی
  • کنش‌گر
  • کنش‌پذیر

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 450.46 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
انوری، حسن و حسن احمدی گیوی (1396). دستور زبان فارسی. جلد دوم، ویرایش چهارم، تهران: فاطمی.
بهرامی خورشید، سحر (1397). نمابرداری عامل تعیین کننده در گذرائی. فصلنامه زبان و شناخت، سال سوم، شماره چهارم. صص 31-54.
پورملکی، صدیقه (1395). رده شناسی گذرائی در زبان فارسی. نوشهر: ناسنگ.
جهان خانی، لطف ا... (1372). مفهوم گذرایی در زبان فارسی. پایان نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
حق بین، فریده (1382). بررسی صوری، نقشی و شناختی تعدی در زبان فارسی. رساله دکتری زبان‌شناسی، دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی.
دبیر مقدم، محمد (1387). زبان‌شناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: سمت.
 راسخ مهند، محمد (1386). ساخت ناگذرا در فارسی. مجله زبان و زبان‌شناسی، سال سوم، شماره اول، صص 1 ـ 19
 _________   (1388). گفتارهایی در نحو. تهران: مرکز.
طاهری اسکویی، مرجان (1395). رشد جنبه معنایی فعل در کودک فارسی زبان: مطالعه طولی. مجله توانبخشی، دوره17، شماره2. صص 107-117.
صحرایی، رضامراد (1387). فراگیری نحو در زبان کودک از منظر زبان‌شناسی زایشی. رساله دکتری زبان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
عبدالکریمی، سپیده. (1386). بررسی فرایند فراگیری زبان در چهارچوب شناختی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی، فائقه (1389). تثبیت پارامترها در فراگیری گفتار کودک فارسی زبان. پایان نامه کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه الزهراء تهران.
گلفام، ارسلان (1389). اصول دستور زبان. تهران: سمت
مشکوه‌الدینی، مهدی. (1384). یادگیری و رشد زبان در کودک. مجله زبان‌شناسی. سال سوم. شماره اول.
 
Akhtar,N. and Michael Tomasello. (1997). Young children’s productivity with word order and verb morphology. Developmental Psychology. 33. 952-965.
Asher, R. E. (1994). Encyclopedia Of language and Linguistics. Vol 1-10 , Pergarmon Press.  
Comrie, B. (1989). Language universals and linguistic typology. Black Well Press.
Dodson, k. Tomasello, M. (1998).  Acquiring the transitive construction in English: The role of animacy and pronoun. child language, 25: 605-622.
Givon, T. (1984). Syntax , a functional typology introduction. John Benjamin  Press.
Hopper, P. Thompson, S. (1984). Transitivity in grammar and discourse.  Language , PP: 250-300.
 Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. oxford Press
Langacker, R. W. (1990). Cognitive Linguistic Research: Concept, Image and Symbol. Berlin: Watler de Gruyter
Langacker, R.W.  (1991). Foundations of cognitive grammar. Vol 2. Standford: standford university press.
Langacker, R.W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford: oxford University press.
Langacker, R. W. (2009). Investigations in cognitive grammar. Berlin: Walter de Gruyter GmbH, co. KG.
Rice, S.A. (1987).  Towards a cognitive model of transitivity. University of California at San Diego.
Slobin, D.I. (1985). The language making capacity. In D. slobin (cd.), the crosslinguistic study of language acquisition. Hillsdalc, NJ: Erlbaum.
Tomasello, M. Brooks, P. (1998). Young children`s earliest transitive and intransitive constructions. cognitive linguistics, 9-4: 379-395
    • تعداد مشاهده مقاله: 255
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182
زبان‌شناخت
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 2
اسفند 1402
صفحه 227-254
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 450.46 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 10 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1401
  • تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1401
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 255
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182

APA

کریمی, فائقه , گلفام, ارسلان و کربلائی صادق, مهناز . (1402). بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی. زبان‌شناخت, 14(2), 227-254. doi: 10.30465/ls.2023.42136.2070

MLA

کریمی, فائقه , , گلفام, ارسلان , و کربلائی صادق, مهناز . "بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی", زبان‌شناخت, 14, 2, 1402, 227-254. doi: 10.30465/ls.2023.42136.2070

HARVARD

کریمی, فائقه, گلفام, ارسلان, کربلائی صادق, مهناز. (1402). 'بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی', زبان‌شناخت, 14(2), pp. 227-254. doi: 10.30465/ls.2023.42136.2070

CHICAGO

فائقه کریمی , ارسلان گلفام و مهناز کربلائی صادق, "بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی," زبان‌شناخت, 14 2 (1402): 227-254, doi: 10.30465/ls.2023.42136.2070

VANCOUVER

کریمی, فائقه, گلفام, ارسلان, کربلائی صادق, مهناز. بررسی گذرائی درگفتار کودک فارسی زبان در چهارچوب زبان شناسی شناختی. زبان‌شناخت, 1402; 14(2): 227-254. doi: 10.30465/ls.2023.42136.2070

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب