انوری، حسن و حسن احمدی گیوی (1396). دستور زبان فارسی. جلد دوم، ویرایش چهارم، تهران: فاطمی.
بهرامی خورشید، سحر (1397). نمابرداری عامل تعیین کننده در گذرائی. فصلنامه زبان و شناخت، سال سوم، شماره چهارم. صص 31-54.
پورملکی، صدیقه (1395). رده شناسی گذرائی در زبان فارسی. نوشهر: ناسنگ.
جهان خانی، لطف ا... (1372). مفهوم گذرایی در زبان فارسی. پایان نامه کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
حق بین، فریده (1382). بررسی صوری، نقشی و شناختی تعدی در زبان فارسی. رساله دکتری زبانشناسی، دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی.
دبیر مقدم، محمد (1387). زبانشناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: سمت.
راسخ مهند، محمد (1386). ساخت ناگذرا در فارسی. مجله زبان و زبانشناسی، سال سوم، شماره اول، صص 1 ـ 19
_________ (1388). گفتارهایی در نحو. تهران: مرکز.
طاهری اسکویی، مرجان (1395). رشد جنبه معنایی فعل در کودک فارسی زبان: مطالعه طولی. مجله توانبخشی، دوره17، شماره2. صص 107-117.
صحرایی، رضامراد (1387). فراگیری نحو در زبان کودک از منظر زبانشناسی زایشی. رساله دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
عبدالکریمی، سپیده. (1386). بررسی فرایند فراگیری زبان در چهارچوب شناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
کریمی، فائقه (1389). تثبیت پارامترها در فراگیری گفتار کودک فارسی زبان. پایان نامه کارشناسی ارشد زبانشناسی، دانشگاه الزهراء تهران.
گلفام، ارسلان (1389). اصول دستور زبان. تهران: سمت
مشکوهالدینی، مهدی. (1384). یادگیری و رشد زبان در کودک. مجله زبانشناسی. سال سوم. شماره اول.
Akhtar,N. and Michael Tomasello. (1997). Young children’s productivity with word order and verb morphology. Developmental Psychology. 33. 952-965.
Asher, R. E. (1994). Encyclopedia Of language and Linguistics. Vol 1-10 , Pergarmon Press.
Comrie, B. (1989). Language universals and linguistic typology. Black Well Press.
Dodson, k. Tomasello, M. (1998). Acquiring the transitive construction in English: The role of animacy and pronoun. child language, 25: 605-622.
Givon, T. (1984). Syntax , a functional typology introduction. John Benjamin Press.
Hopper, P. Thompson, S. (1984). Transitivity in grammar and discourse. Language , PP: 250-300.
Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. oxford Press
Langacker, R. W. (1990). Cognitive Linguistic Research: Concept, Image and Symbol. Berlin: Watler de Gruyter
Langacker, R.W. (1991). Foundations of cognitive grammar. Vol 2. Standford: standford university press.
Langacker, R.W. (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford: oxford University press.
Langacker, R. W. (2009). Investigations in cognitive grammar. Berlin: Walter de Gruyter GmbH, co. KG.
Rice, S.A. (1987). Towards a cognitive model of transitivity. University of California at San Diego.
Slobin, D.I. (1985). The language making capacity. In D. slobin (cd.), the crosslinguistic study of language acquisition. Hillsdalc, NJ: Erlbaum.
Tomasello, M. Brooks, P. (1998). Young children`s earliest transitive and intransitive constructions. cognitive linguistics, 9-4: 379-395