• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی

    نویسندگان

    • تینا امرالهی
    • گلناز مدرسی قوامی

    گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2023.44025.2101
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

در این مقاله ویژگی‌های لحن گفتار در شخصیت‌پردازی در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی براساس نگاه گامپرز (1982) به عناصر نوایی به مثابه ابزار بافت‌سازی بررسی شده است. برای این هدف دیالوگ‌هایی از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی از یک بازیگر (جواد عزتی) در نقش‌های مختلف مثبت و منفی انتخاب شده، بعد از آوانویسی با الفبای آوایی آمریکای شمالی، براساس نمادهای جفرسونی رایج در تحلیل مکالمه تکمیل شده و در نهایت تفاوت‌های لحن بازیگر واحد در بازی کردن شخصیت‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. فرض بر آن است که عناصر نوایی یکی از مهم‌ترین ابزار در دسترس بازیگران برای بازسازی شخصیت خاص و جان بخشیدن به آن در جهت پیشبرد روایت هستند. در نقش مثبت به‌طورکلی شاهد حجم پایین صدا، آهنگ افتان، بیان شمرده، کیفیت زمزمه‌ای و بیان آرام و در نقش منفی شاهد آهنگ خیزان، حجم صدای بالا، سرعت و مکث برای حفظ نوبت و بازنمایی موضع قدرت و لحن تهدیدآمیز بودیم.

کلیدواژه‌ها

  • بافت‌سازی
  • شخصیت‌پردازی
  • عناصر نوایی
  • لحن گفتار
  • سینمای ایران

موضوعات

  • زبانشناسی همگانی
  • XML
  • اصل مقاله 292.69 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
خواجه‌پور، فریده و ذوالفقار علامی (1392)، «شخصیت و شخصیت‌پردازی در رمان نخل‌ها و آدم‌ها»، فنون ادبی، دوره 5، شماره 2، صص. 109-122.
صحرائی، قاسم، علی حیدری و مریم میرزایی مقدم (1390)، «لحن، صحنه‌پردازی و فضا ابزار انتقاد و اعتراض بیهقی»، متن‌شناسی ادب فارسی، دوره 3، شماره 3، شماره پیاپی 3، مهر 1390، صص. 75- 94.
عالی کردکلائی، حمید و اکرم صفائی (1394)، «بررسی شخصیت و شخصیت‌پردازی در زمان داستان یک شهر احمد محمود»، همایش بین‌المللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی، اسفند 1394.
عطرفی، علی‌اکبر و طاهره سپهوند (1387)، «بررسی عناصر داستان در رمان سال‌های ابری»، فصلنامه زبان و ادب، شماره 37، پائیز 1387.
غنی‌پور ملکشاه، احمد، مرتضی محسنی و مرضیه حقیقی (1394)، «عنصر شخصیت و شخصیت‌پردازی در منظومه داستانی هفت‌پیکر نظامی»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 37، تابستان 1394.
نیک‌روز، یوسف و محمدهادی احمدیانی (1393)، «شیوه‌های شخصیت‌پردازی در شاهنامه فردوسی»، پژوهش‌های ادب حماسی، شماره 18، شماره پیاپی 18، اسفند 1393، صص. 173-191.
یوسف‌پور، محمدکاظم و فاطمه رحمتی اصلی (1389)، «بررسی ویژگی‌های شخصیت‌پردازی در داستان‌های مثنوی معنوی»، پرنیان سخن: مقاله‌های پنجمین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی، صص. 763-788.
Berry, Matthew and Steven Brown (2019), “Acting in Action: Prosodic Analysis of Character Portrayal during Acting”, Journal of Experimental Psychology, Vol. 148, No. 8, pp. 1407-1425.
Brown, Penelope and Stephen C. Levinson (1978), “Universals in Language Usage: Politeness Phenomena, in E. Goody (ed.), Questions and Politeness: Strategies in Social Interaction, pp 56-310, Cambridge University Press, Cambridge.
Dunashova, Anna V. (2020), “Prosodic Variability and Prosodic Portrait Construction”, Russian Lingusitic Bulletin, No. 3 (23), pp. 76-81.
Feng, Dezheng and Yujie Qi (2014), “Emotion Prosody and Viewer Engagement in Film Narrative, A Social Semiotic Approach”, Narrative Inquiry 24:2, pp. 347-367, John Benjamins Publishing Company.
Gumperz, John J. (1982), Discourse Strategies, Cambridge: Cambridge University Press.
John-Lewis, Catherine M. (1986), “Prosodic Differentiation of Discourse Modes”, in Intonation in Discourse, London and Sydney: Croom Helm.
Günthner, Susanne (1998), “Polyphony and the Layering of Voices in Reported Dialogues, An Analysis of the Use of Prosodic Devices in Everyday Reported Speech”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), No. 3, March 1998, University of Konstanz.
Günthner, Susanne (2000), “Constructing Scenic Moments: Grammatical and Rhetoric-Stylistic Devices for Staging Past Events in Everyday Narrative”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), No. 22, December 2000, University of Konstanz.
Kotthoff, Helga (1998), “Irony, Quotation, and Other Forms of Staged Intertextuality: Double or Contrastive Perspectivation in Conversation”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), no. 5, July 1998, University of Konstanz.
Livingstone, Steven R., Deanna H. Choi and Frank A. Russo (2014), “The influence of vocal training and acting experience on measures of voice quality and emotional genuineness”, Frontiers in Psychology, 5: 156, published online on Mar. 7, 2014.
Milligan, Cindy Ann (2015), Sonic Vocality: A Theory on the Use of Voice in Character Portrayal, PhD Dissertation, Georgia, Atlanta, Georgia State University.
Nurhayati, Dwi Astuti Wahyu (2018), “Suprasegmental Phonology Used in Star Wars: The Last Jedi Trailer Movie on Implying the Characters’ Purpose and Emotion in EFL Classroom”, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 166, pp. 80-86, Atlantis Press.
Ra’fatbakhsh, Mohammad (1991), Literary Traditions and Language Problems Related to the Teaching of Shakespeare’s Macbeth, M.A in TEFL, Shiraz University.
Sacks, Harvey, Emanuel A. Schegloff and Gail Jefferson (1974), “A Simple Systematic for the Organisation of Turn Taking in Conversation”, Language, 50 (4): 696-735.
Sánchez-Mompeán, Sofía (2020), The Prosody of Dubbed Speech, Beyond the Character’s Words, Palgrave Macmillan (eBook).
Shirinova, Mekhrigiyo Shokirovna (2020), “The Role of Intonation in Cinema Language”, Scientific Reports of Bukhara State University, vol. 4, issue 4, BSU 2020 (4), art. 8.
Thirsk, Joanne and Hilal Gulseker Solak, (2012), “Vocal clarity through drama stratedgy”, Procedia, Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 343-346, Elsevier.
 
 
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 138
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153
زبان‌شناخت
دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 2
اسفند 1402
صفحه 27-52
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 292.69 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 09 دی 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1402
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 138
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153

APA

امرالهی, تینا و مدرسی قوامی, گلناز . (1402). ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی. زبان‌شناخت, 14(2), 27-52. doi: 10.30465/ls.2023.44025.2101

MLA

امرالهی, تینا , و مدرسی قوامی, گلناز . "ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی", زبان‌شناخت, 14, 2, 1402, 27-52. doi: 10.30465/ls.2023.44025.2101

HARVARD

امرالهی, تینا, مدرسی قوامی, گلناز. (1402). 'ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی', زبان‌شناخت, 14(2), pp. 27-52. doi: 10.30465/ls.2023.44025.2101

CHICAGO

تینا امرالهی و گلناز مدرسی قوامی, "ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی," زبان‌شناخت, 14 2 (1402): 27-52, doi: 10.30465/ls.2023.44025.2101

VANCOUVER

امرالهی, تینا, مدرسی قوامی, گلناز. ویژگی‌های لحن بازیگر در شخصیت‌پردازی. زبان‌شناخت, 1402; 14(2): 27-52. doi: 10.30465/ls.2023.44025.2101

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب