خواجهپور، فریده و ذوالفقار علامی (1392)، «شخصیت و شخصیتپردازی در رمان نخلها و آدمها»، فنون ادبی، دوره 5، شماره 2، صص. 109-122.
صحرائی، قاسم، علی حیدری و مریم میرزایی مقدم (1390)، «لحن، صحنهپردازی و فضا ابزار انتقاد و اعتراض بیهقی»، متنشناسی ادب فارسی، دوره 3، شماره 3، شماره پیاپی 3، مهر 1390، صص. 75- 94.
عالی کردکلائی، حمید و اکرم صفائی (1394)، «بررسی شخصیت و شخصیتپردازی در زمان داستان یک شهر احمد محمود»، همایش بینالمللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی، اسفند 1394.
عطرفی، علیاکبر و طاهره سپهوند (1387)، «بررسی عناصر داستان در رمان سالهای ابری»، فصلنامه زبان و ادب، شماره 37، پائیز 1387.
غنیپور ملکشاه، احمد، مرتضی محسنی و مرضیه حقیقی (1394)، «عنصر شخصیت و شخصیتپردازی در منظومه داستانی هفتپیکر نظامی»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 37، تابستان 1394.
نیکروز، یوسف و محمدهادی احمدیانی (1393)، «شیوههای شخصیتپردازی در شاهنامه فردوسی»، پژوهشهای ادب حماسی، شماره 18، شماره پیاپی 18، اسفند 1393، صص. 173-191.
یوسفپور، محمدکاظم و فاطمه رحمتی اصلی (1389)، «بررسی ویژگیهای شخصیتپردازی در داستانهای مثنوی معنوی»، پرنیان سخن: مقالههای پنجمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، صص. 763-788.
Berry, Matthew and Steven Brown (2019), “Acting in Action: Prosodic Analysis of Character Portrayal during Acting”, Journal of Experimental Psychology, Vol. 148, No. 8, pp. 1407-1425.
Brown, Penelope and Stephen C. Levinson (1978), “Universals in Language Usage: Politeness Phenomena, in E. Goody (ed.), Questions and Politeness: Strategies in Social Interaction, pp 56-310, Cambridge University Press, Cambridge.
Dunashova, Anna V. (2020), “Prosodic Variability and Prosodic Portrait Construction”, Russian Lingusitic Bulletin, No. 3 (23), pp. 76-81.
Feng, Dezheng and Yujie Qi (2014), “Emotion Prosody and Viewer Engagement in Film Narrative, A Social Semiotic Approach”, Narrative Inquiry 24:2, pp. 347-367, John Benjamins Publishing Company.
Gumperz, John J. (1982), Discourse Strategies, Cambridge: Cambridge University Press.
John-Lewis, Catherine M. (1986), “Prosodic Differentiation of Discourse Modes”, in Intonation in Discourse, London and Sydney: Croom Helm.
Günthner, Susanne (1998), “Polyphony and the Layering of Voices in Reported Dialogues, An Analysis of the Use of Prosodic Devices in Everyday Reported Speech”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), No. 3, March 1998, University of Konstanz.
Günthner, Susanne (2000), “Constructing Scenic Moments: Grammatical and Rhetoric-Stylistic Devices for Staging Past Events in Everyday Narrative”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), No. 22, December 2000, University of Konstanz.
Kotthoff, Helga (1998), “Irony, Quotation, and Other Forms of Staged Intertextuality: Double or Contrastive Perspectivation in Conversation”, InLiSt (An Open Access Journal of Interaction and Linguistic Structures), no. 5, July 1998, University of Konstanz.
Livingstone, Steven R., Deanna H. Choi and Frank A. Russo (2014), “The influence of vocal training and acting experience on measures of voice quality and emotional genuineness”, Frontiers in Psychology, 5: 156, published online on Mar. 7, 2014.
Milligan, Cindy Ann (2015), Sonic Vocality: A Theory on the Use of Voice in Character Portrayal, PhD Dissertation, Georgia, Atlanta, Georgia State University.
Nurhayati, Dwi Astuti Wahyu (2018), “Suprasegmental Phonology Used in Star Wars: The Last Jedi Trailer Movie on Implying the Characters’ Purpose and Emotion in EFL Classroom”, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 166, pp. 80-86, Atlantis Press.
Ra’fatbakhsh, Mohammad (1991), Literary Traditions and Language Problems Related to the Teaching of Shakespeare’s Macbeth, M.A in TEFL, Shiraz University.
Sacks, Harvey, Emanuel A. Schegloff and Gail Jefferson (1974), “A Simple Systematic for the Organisation of Turn Taking in Conversation”, Language, 50 (4): 696-735.
Sánchez-Mompeán, Sofía (2020), The Prosody of Dubbed Speech, Beyond the Character’s Words, Palgrave Macmillan (eBook).
Shirinova, Mekhrigiyo Shokirovna (2020), “The Role of Intonation in Cinema Language”, Scientific Reports of Bukhara State University, vol. 4, issue 4, BSU 2020 (4), art. 8.
Thirsk, Joanne and Hilal Gulseker Solak, (2012), “Vocal clarity through drama stratedgy”, Procedia, Social and Behavioral Sciences, 46, pp. 343-346, Elsevier.