زبان‌شناخت

زبان‌شناخت

کنکاش شناختی و پیکرهای چندمعنایی فعل حسی »بوییدن« در زبان فارسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان شناسی،گروه زبان شناسی،دانشکده زبان و ادبیات خارجی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران(نویسنده مسئول)
2 استاد زبان شناسی،گروه زبان شناسی،دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه پیام نور،تهران ایران
چکیده
چند معنایی از جمله مسائلی است که، برحسب سنت مطالعات زبان شناختی،در بخش معنایی دستور و به عنوان موضوعی در بررسی های

معنی شناختی قابل طرح است. در شرایطی که یک واحد زبانی چند معنی پیدا میکند، از حوزههای مهم بررسی

چندمعنایی در رویکرد شناختی، مطالعه افعال حسی است که مربوط به عملکرد حواس پنجگانهاند. پژوهش حاضر با

رویکرد معناشناسی شناختی با روش توصیفی – تحلیلی، تحلیلی بر چندمعنایی فعل »بوییدن« به عنوان یکی از افعال

حسی در زبان فارسی بر مبنای دادههای پیکرهای و سایت گنجوربراساس الگوی لیکاف )1987 )ارائه میدهد. در

این مرحله )202)جمله از پایگاه دادگان زبان فارسی استفاده شد که برمبنای معانی بسط یافته دسته بندی شدند. از

انجا که افعال حسی حاصل تجارب فیزیکی و اجتماعی است، پایهای میشود برای درک ما از مفاهیم انتزاعی. به همین

جهت ما شاهد مفاهیم گسترده فعل »بوییدن« هستیم و این شبکه معنایی میتواند در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی

زبانان کاربرد داشته باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Cognitive exploration and polysemous corpus of sensory verb "smell" in Persian language

نویسندگان English

elahe eshaghie 1
Belghis Rovshan 2
1 PhD Canditate of General Linguistics, Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
2 Professor in Linguistics,Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده English

Multiple meanings are among the issues that, according to the tradition of linguistic studies, can be proposed in the semantic section of grammar and as a topic in semantic studies. In the situation where a linguistic unit finds multiple meanings, one of the important areas of investigating multiple meanings in the cognitive approach is the study of sensory verbs that are related to the functioning of the five senses.

The current study presents the cognitive semantics approach with descriptive-analytical method, an analysis on the polysemy of the verb "smell" as one of the sensory verbs in Persian based on the data of the bodies and site of Ganjur based on the model of Likaf (1987).

At this stage, 202 sentences were used from the Persian language database, which were categorized based on expanded meanings. Since sensory verbs are the result of physical and social experiences, they become the basis for our understanding of abstract concepts.For this reason, we see the broad concepts of the verb "smell" and this semantic network can be used in teaching Persian to non-Persian speakers

کلیدواژه‌ها English

Cognitive semantics
polysemy
sensory verbs
sensory verb "
smell"
corpus
افراشی، آزیتا؛ صامت، سجاد (1393). تحلیل چندمعنایی فعل حسی «شنیدن» در زبان فارسی، ادب پژوهی، دانشگاه گیلان.
افراشی، آزیتا؛ عسگری، ساناز (1396). چندمعنایی فعل حسی دیدن در زبان فارسی: پژوهشی شناختی و پیکره‌ای. پژوهش‌های زبان‌شناسی تطبیقی، سال هفتم، شماره 14.
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن.
دهخدا، علی اکبر و همکاران (1325). لغتنامه دهخدا، تهران: سازمان لغت‌نامه.
راسخ‌مهند، محمد (1391). درآمدی بر زبانشناسی شناختی نظریه‌ها و مفاهیم، چاپ دوم، انتشارات سمت.
قادری، مهدی؛ یوسفی راد، فاطمه؛ افراشی، بآزیتا؛ روشن، بلقیس (1398). چندمعنایی نظام‌مند در رویکرد شناختی، تحلیل چندمعنایی فعل حسّ دیدن در زبان فارسی، فصلنامه مطالعات زبان‌ها و گویش‌های غرب ایران، دوره هفتم، شماره 4، صص73-91.
Allwood, J & P, Gardenfors. (1999), Cognitive Semantics: Meaning and Cognition. Amestrdam- Philadelphia: John Benjamins
Antuñano, I. I. (1999). Polysemy and Metaphor in Perception Verbs: a Cross-linguistic Study. Ph. D. Thesis, University of Edinburgh.
Asher, N. (2011). Lexical Meaning in Context. Cambridge University Press, Cambridge.
Blutner, R. (1998). “Lexical pragmatics”. J. Semant. 15 (2). Pp. 115-162.
Brugman, C. & G. Lakoff ,(1988), “Cognitive Topology and Lexical Networks”. In: Small, S., Carston, R., 2002. Thoughts and Utterances: The Pragmatics of Explicit Communication. Blackwell Publishers, Oxford
­Brugman, C. (1981), the Story of Over, MA Thesis. University of California in Berkeley.
Copestake, A. & T. Briscoe, (1995), “Semi-productive polysemy and sense extension”. J. Semant. 12 (1), 15-67. Editorial,2015. Polysemy:current perspectives and approaches. Lingua157. Pp. 1-16
Crystal, D. (1991). The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Goldstein, E. B. (2010), Sensation and perception (8th ed.), Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning.
Ibarretxe-Antunano, I. ( 2013), “The power of the senses and the role of culture in metaphor and language”, (in press) In R.
Ibarretxe-Antuñano, I., (1999), Polysemy and Metaphor in Perception Verbs: a Crosslinguistic Study.Ph. D. Thesis, University of Foreign Studies.
Johnson, M. (1987). The body in the mind: the bodily basis of meaning, imagination, and reason. Chicago: University of Chicago Press.
Kilgarriff, A. (1992). Polysemy (PhD thesis). University of Sussex.
Kilgarriff, A. (1992). Polysemy (PhD thesis). University of Sussex
Kim, E. & H-Yun, Lee. (2011). The semantic extensions of Korean verbs of perception, Hankuk University of Foreign Studies.
Kovecses, Zolta´n (1988). “The language of love: The semantics of passion”, in convers ational English, Lewisburg, PA: Bucknell University Press
Lakoff, G. (1987), Women, Fire and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind, Chicago and London: Chicago University Press.
Lakoff, G. (1987). “Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind, Chicago”. The University of Chicago Press, Illinois. Editorial / Lingua. 157 (2015). Pp. 1-16 15
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980), Metaphors we live by, Chicago: University of Chicago Press
  Sjöström, S. (1998). From vision to cognition a study of metaphor and polysemy in Swedish. John Benjamins Publishing Co.
Sweetser, E. (1984), Semantic structure and semantic change: A cognitive linguistic study of modality, perception, speech acts, and logical relations
Sweetser, E., (1990), From Etymology to Pragmatics. Metaphorical and Cultural Aspects of Semantic Structure, Cambridge, Cambridge University Press.
Taylor, J. R. (1995), Linguistic Categorization, Prototypes in Linguistic Theory (2 nd.). Oxford: Claredon.

  • تاریخ دریافت 03 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری 19 فروردین 1402
  • تاریخ پذیرش 07 اردیبهشت 1402