• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

زبان‌شناخت

  1. صفحه اصلی
  2. استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

بانک ها و نمایه نامه ها

پیوندهای مفید

پرسش‌های متداول

فرایند پذیرش مقالات

اطلاعات آماری نشریه

اخبار و اعلانات

استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه

    نویسندگان

    • عسگر صلاحی 1
    • ندا نبی زاده اردبیلی 2

    1 عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

    2 دکترای زبان و ادبیات فارسی، مدرس دانشگاه محقق اردبیلی

,

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

10.30465/ls.2021.6182
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

استعاره که در دیدگاه کلاسیک، ابزاری شاعرانه برای تزئین کلام به شمار می­رفت، با ظهور زبان­شناسانی چون لیکاف(1999) اساس تفکر معرفی شد. به این معنا که امور انتزاعی در قالب امور محسوس درک می­شوند که به این فرآیند، استعاره مفهومی می­گویند. در پژوهش حاضر که به شیوه کتابخانه­ای و تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است، در پی بررسی استعاره های مفهومی‌ای هستیم که با تکیه بر حس چشایی در اشعار کودکانه خلق شده‌اند تا به این پرسش­ها پاسخ دهیم که 1.عمده­ترین مبداهای متعلق به حوزه چشایی در اشعار کودکانه کدامند؟ 2.تاثیر بهره­مندی از این مبداها در القای مفاهیم انتزاعی چیست؟ برای انجام پژوهش30 کتاب شعر به عنوان نمونه آماری انتخاب و تمامی ابیات آن­ها بررسی شد. نتایج به دست آمده از پژوهش 68 مورد استعاره مفهومی است که حوزه­های مبدا آن­ها «شیرین و تلخ» و حوزه­های  مقصدشان «احساس مطلوب یا نامطلوب ناشی از امور مختلف» است. از آنجا که 1. بیشتر استعاره­ها با مزه محبوب کودکان مفهوم­سازی شده­اند؛ 2. همه آن­ها از نوع هستی­شناختی­اند که با دیدگاه کودکان نسبت به جهان تطابق دارد؛ 3. با محسوس­ترین مدرکات، مفهوم­سازی شده­اند، می­توان گفت شاعران در تطبیق فضای شعری خود با روحیه کودکان موفق­ بوده­اند و شعری مطابق با ذائقه کودکانه سروده­اند. 

کلیدواژه‌ها

  • استعاره مفهومی
  • اشعار کودکانه
  • مزه‌ها
  • شیرین
  • تلخ
  • XML
  • اصل مقاله 310.34 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
آهنگر، عباسعلی(1396)، «مقایسه درک استعاره مفهومی کودکان عادی و کودکان کم­توان ذهنی آموزش­پذیر فارسی زبان»، فصلنامه تازه­های علوم­شناختی، سال19، شماره 4، صص 42-28.
ابراهیمی، ج. 1374. پروانه در باران، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---الف1377. آب مثل سلام، چاپ سوم، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---ب1377. شکوفه­های شعر، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---1378. آواز پوپک، چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---1382. مهربان سبزپوش، تهران: کانون پرورش فکری کودکان .
------، ---1385. آن مرد بازی می­کند، چاپ سوم، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---1386. رازهایی در باد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
------، ---1392. ماری که شاعرم کرد، تهران: کانون پرورش فکری کودکان.
افراشی، آزیتا؛ نعیمی فاطمه(1389)، «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی»، زبان­شناخت، سال اول، شماره دوم، صص25-1.
براتی، مرتضی(1396)، «بررسی و ارزیابی نظریه استعاره مفهومی»، مطالعات زبانی وبلاغی، سال8، شماره16، صص 84-51.
بکتاش، غلامرضا (1391)، تا رادیو خبر داد، تهران: پالیزان.
تورت، کاترین؛ گیودتی، میشل(1387)، روان­شناسی رشد، ترجمه احمد یارمحمدیان وهمکاران، تهران :انتشارات پویش اندیشه.
خدادوست، احمد (1383)، شعر سبزه­ها، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
رحمان­دوست، مصطفی(1389)، دوستی شیرین است، چاپ هفتم، تهران: مدرسه.
--------،------- (1385)، فصل بهار بنویس، تهران: مدرسه.
--------،------- (1384)، پرنده گفت به­به، تهران: محراب قلم.
--------،------- (1376)،چشمه نور، چاپ چهارم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
--------،------- (1388)،گل و چای وخواستگاری، چاپ دوم، تهران: پنجره.
سجودی، فرزان؛ قنبری، زهرا(1391)، «بررسی معناشناختی استعاره زمان در داستان­های کودک به زبان فارسی»،
نقدادبی، دوره5، شماره19 ، صص156-135.
شریفی، شهلا؛ حامدی شیروان(1389)، «بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان درچهارچوب زبان­شناسی
شناختی»، تفکر و کودک، سال1، شماره2، صص63-39.
شعاری نژاد، علی اکبر، (1385)، روان شناسی رشد، چاپ نوزدهم، تهران: اطلاعات.
شعبان­نژاد، افسانه (1391)، شیشه آواز، چاپ چهارم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
شعبانی، اسدالله (1378)، پروانه و گل سر، چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
--------------(1381) ، رنگین کمان کودکان، چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
شفیعی کدکنی، محمدرضا(1350)، صورخیال در شعر فارسی، تهران: نیل.
شمیسا، سیروس(1381)، بیان و معانی، تهران: فردوس.
شهری، بهمن(1390)، بررسی رابطه میان ایدئولوژی و استعاره با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
صفوی، کورش(1379)، درآمدی بر معنی­شناسی، تهران: سوره مهر.
فتوحی، محمود(1390)، سبک­شناسی نظریه­ها، رویکردها و روش­ها، تهران: سخن.
کزازی، جلال­الدین(1368)، بیان، زیبایی­شناسی سخن پارسی، تهران: کتاب ماد.
کشاورز، ناصر(1384)، چکه­ای آواز؛ تکه­ای مهتاب، چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
کوچش، زولتان(1396)، استعاره، مقدمه­ای کاربردی، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، تهران: آگاه.
-----،-----(1393)، استعاره در فرهنگ، ترجمه نیکتا انتظام، تهران: سیاهرود.
کیانوش، محمود(1382)، طوطی سبز هندی، چاپ دوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
----،------(1381)، زبان چیزها، چاپ سوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
----،------(1378)، بچه­های جهان، چاپ سوم، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
----،------(1388)، خار و مروارید، لندن.
----،------(1343)،شکوفه حیرت، تهران: شباویز
----،------(1351)، خرخاکیها یونجه‌ها و کلاغها، تهران: نیل.
----،------(1349)، آب­های خسته، تهران: آگاه.
----،-------(1371)، شبستان، تهران: آگاه.
محقق، جواد(1391)، یک دانه گردو، چاپ نهم، تهران: زیتون.
----،---(1381)، خواب خوب، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
لطف­الله، داوود (1383)، زندگی: یک لبخند، تهران: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
لیکاف، جرج؛ جانسون، مارک (1394)، استعاره­هایی که با آن­ها زندگی می­کنیم، ترجمه هاجر ابراهیمی، تهران: علم.
مزینانی، محمدکاظم (1392)،گل، آیینه و قرآن، چاپ پنجم، تهران: کتاب­های شکوفه.
هاشمی، زهره (1389)، «نظریه استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون»، ادب­پژوهی، شماره12، صص140-119.
هاوکس، ترنس (1390)، استعاره، ترجمه فرزانه طاهری، چاپ چهارم، تهران: مرکز.
همایی، جلال­الدین(1374)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: نگاه.
 
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical Introduction. 2nd ed. New York: Oxford University Press.
Lakoff, George and Mark Johnson, (1999) Philosophy London: Routledge and Kegan Paul Ltd.in the flesh: Embodied mind and its challenges to western thought, The Basic books.
Lee, D. (2001). Cognitive linguistics: An Introduction. New York: Oxford University Press.
Ogden, Charles Kay and Richards, Ivor Armstrong. (1972). The Meaning of Meaning.
    • تعداد مشاهده مقاله: 662
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 603
زبان‌شناخت
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22
اسفند 1399
صفحه 111-131
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 310.34 K
سابقه مقاله
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1399
  • تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1399
  • تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1399
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 662
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 603

APA

صلاحی, عسگر و نبی زاده اردبیلی, ندا . (1399). استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه. زبان‌شناخت, 11(2), 111-131. doi: 10.30465/ls.2021.6182

MLA

صلاحی, عسگر , و نبی زاده اردبیلی, ندا . "استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه", زبان‌شناخت, 11, 2, 1399, 111-131. doi: 10.30465/ls.2021.6182

HARVARD

صلاحی, عسگر, نبی زاده اردبیلی, ندا. (1399). 'استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه', زبان‌شناخت, 11(2), pp. 111-131. doi: 10.30465/ls.2021.6182

CHICAGO

عسگر صلاحی و ندا نبی زاده اردبیلی, "استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه," زبان‌شناخت, 11 2 (1399): 111-131, doi: 10.30465/ls.2021.6182

VANCOUVER

صلاحی, عسگر, نبی زاده اردبیلی, ندا. استعاره مفهومی مزه‌ها در اشعار کودکانه. زبان‌شناخت, 1399; 11(2): 111-131. doi: 10.30465/ls.2021.6182

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • هزینه‌های بررسی، چاپ و انتشار نشریۀ زبانشناخت 1402-11-03
  • اختصاص شناسۀ بین‌المللی DOI به مقاله‌ها در نشریۀ زبانشناخت 1399-08-10






اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. طراحی و پیاده سازی از سیناوب